A Belgian girl in New York…*

by Maxime_Morel

Op mijn laatste dag in New York was ik een echte toerist. Ik ging naar de enige twee beroemde New Yorkse plekken die ik nog niet bezocht had. Althans: de enige twee “toeristische” plekken, want volgens mij kan je nooit HEEL New York gezien hebben. Op mijn lijstje stonden de Empire State Building (Observatory) en Columbia University. Toegegeven, ik ben blij dat ik mijn laatste dag op deze twee plekken heb doorgebracht. Ze waren wonderbaarlijk!

Natuurlijk had ik de Empire State al gezien op mijn vorige NYC-trips, want je ziet dit torenhoge gebouw bijna op elke plek in de stad. Toch was ik nog nooit op het platform op de 86ste verdieping geweest. Tijdens mijn eerste bezoek aan New York verkozen mijn ouders en ik de “Top of the Rock” op het Rockefeller Center, boven de top van de Empire. Dit puur en alleen, omdat het minder lang aanschuiven was. Vooraleer je helemaal boven op de ESB bent, moet je eerst met een roltrap naar de eerste verdieping, voorbij de beveiligingscontrole, voorbij de ticket check. Nadien nog even met de lift naar de tachtigste verdieping, nog even aanschuiven voor een foto (je moet sowieso in deze lijn staan) en uiteindelijk met lift naar de 86ste verdieping. Het duurt dus echt wel even vooraleer je helemaal bovenaan bent. Eenmaal boven, was de hele rompslomp het zeker waard.

Toch zal ik als iemand me vraagt “Moet ik op de Empire of op de Rockefeller gaan?”, zeker eerder de Top of the Rock aanraden. Ondanks het prachtige zicht op Lower Manhatten vanop de Empire State, heb je een enorm slecht zicht op Central Park en Times Square. Vanop de Rockefeller daarentegen krijg je een enorm overzicht op het park en besef je pas echt hoe groot het in werkelijkheid is. Daarenboven heb je ook een perfect zicht op de Empire State Building. Misschien kan je gewoon beter de Rockefeller overdag doen en de Empire State by night. Het platform is toch open tot 2u ‘s nachts.. Maybe a good idea for a date?

Lower Manhattan

Flatiron Building

HOOG!

Where the hell is Central Park??

Na mijn stop op 34th street en 5th Avenue, was de volgende op 116th Street. Een beetje te ver om te wandelen, dus nam ik de subway naar the Upper West Side. De vraag was maar: “Zouden er even mooie mensen/mannen rondlopen als op de Upper East Side (misschien een Gossip Girl crew?)”, maar vooral: “Zou Columbia University crowded zijn met spoiled rich kids die de kans krijgen van mama en papa om naar deze Ivy League University te gaan? Of zijn er toch ook heel wat studenten met scholarships?”.

Wel eerst en vooral moet je weten dat na mijn eerste bezoek aan NYC ik meteen online ging kijken hoeveel het kost om aan deze universiteit te studeren. Jammer genoeg sloeg het prijskaartje serieus tegen en is de drang om in deze stad te komen studeren/wonen serieus verminderd. Toch wilde ik deze historische plek zeker nog bezoeken en ik moet toegeven: het begon toch weer te kriebelen… Nog nooit heb ik zo’n prachtige universiteit gezien. It’s really a place where you can make your dreams come true. Je bent omringd door prachtige oude gebouwen, grote grasvelden en straten met bomen. Columbia University is een dorp op zichzelf. De hele campus is dan ook afgeschermd door metalen poorten en ze hebben hun eigen ambulances (wat misschien ook wel nodig is met al die Fraternity & Sorority parties..).

Columbia University

Columbia University

Columbia University ambulance…

Als ik kon en we hadden er de ruimte voor in Antwerpen, zou ik de hele campus zo verplaatsen naar Antwerpen. Hier kan de Antwerpse Universiteit jammer genoeg niet aan tippen. Volgende week begint het academiejaar en ik ben al half gestresseerd dat ik er mijn weg niet zal vinden (zo’n wir war)! Wat zou het hier dan geweest zijn? Gelukkig heb ik Noemi (mijn klasgenoot) en zullen we er waarschijnlijk samen wel in slagen om onze UA-aula’s te vinden.

In the end I didn’t see any Gossip Girl crew of typische preppy Upper East/West Siders.. Een beetje een teleurstelling, maar dit maakte het Walter Van Beirendonck jasje dat ik voor 40$ op de kop tikte meer dan goed!

xo & talk to you when I’m back in Belgium!

M.

