Toerist in eigen land…

by Maxime_Morel

Ondanks dat Brussel maar een half uurtje rijden is van Antwerpen, had ik de stad nog nooit bezocht. Natuurlijk heb ik in het middelbaar wel uitstappen gedaan naar het Atomium en mini-Europa, maar dat kan je natuurlijk niet Brussel noemen… Een dag in de hoofdstad van dit kleine land.

In vergelijking met Antwerpen lijkt Brussel gigantisch. De gids: 100% Brussel leidde me eerst langs het Koningsplein tot de Kruidtuin. Ik wandelde langs de Nationale Bank, de Wetstraat, het Paleis van Schone Kunsten en natuurlijk niet te vergeten het Koninklijk Paleis. Mede door het grauwe weer, vond ik deze buurt niet echt geweldig. Overal zag je graffiti, waren het (naar mijn smaak) niet echt mooie gebouwen en was er weinig leven in de brouwerij.

going to the more beautiful part of the city..

Toch was er 1 plekje dat me ZEER kon bekoren: de enige Delacre-winkel in België. Je vindt deze hofleverancier op Oud Korenhuis 27.  Een ware must-see! Je kan je eigen assortiment koekjes samenstellen, vindt er de meest kleurrijke en originele bewaardozen en ook limited editions “sigaartjes” behoren tot het assortiment. Een echte koekjes/choc-a-holic mag dit niet missen!!

Delacre!

"speciale" sigaartjes!

Na de wandeling gingen we (ik was samen met mijn ouders) richting Grote Markt en de Dansaertbuurt. In tegenstelling tot bovenstaande wijk, werd ik wel een fan van dit deel van de stad. Doordat dit gedeelte erg toeristisch is, merk je dat er veel meer aandacht aan het “uitzicht” van de buurt wordt geschonken. Alles is netjes gerestaureerd en proper onderhouden. Daardoor voel je je meer op je gemak in dit deel van Brussel.

Grote Markt

Grote Markt

Vlak voor je op de prachtige Grote Markt terecht komt, passeer je langs de Stoofstraat. Hier staat het bekendste “ventje” van Brussel, namelijk Manneken Pis.. Enorm klein en toch zo groots in zijn bekendheid. Vanaf de Stoofstraat kom je de ene chocolatier na de andere tegen. Godiva, Leonidas, Neuhaus, en kleinere minder bekende chocolatiers hebben er steevast hun plekje. Eveneens de wafels verkopen er als zoete broodjes. Elke toerist heeft wel een wafel met slagroom in zijn handen. Tussen de Stoofstraat en de Grote Markt is er zelfs een echt Chocolademuseum.

Chocolademuseum

We vervolgden onze wandeling langs de Grasmarkt, de Sint Hubertusgalerijen, de Rue de Boucher tot aan de Antoine Dansaertstraat. Deze straat begint meer en meer bekend te staan als de nieuwe winkelstraat. Replay, G-star, Filippa K, Rue Blanche, enz… zijn er allemaal gevestigd. Eveneens Idiz Bogam (op nummer 76). Vooraan in de winkel vind je de nieuwe collectie, maar achteraan in de winkel heb je een rijke keuze aan prachtige vintage. Je merkt dat de eigenaars erg naar de kwaliteit van de kledingstukken kijken. Ikzelf paste een prachtige groene (met blauw en wit) Diorjurk, met een open rug. Jammer genoeg paste de jurk niet zoals het moest en zal ik moeten verder zoeken naar mijn New Year’s Eve dress…

Jeanneke Pis vind je in een zijstraat van de Rue de Boucher!

We eindigden onze wandeling in de Nieuwstraat, eigenlijk zowat de Meir van Antwerpen. Met als verschil dat de Meir VEEL beter is. Ok, de winkels mogen dan hetzelfde zijn en dezelfde dingen verkopen, toch verkies ik nog altijd een brede winkelstraat. De Nieuwstraat is zó smal, dat je heel de tijd moet “zig-zaggen” om op je bestemming te geraken. Frustrerend.

Om onze dag af te sluiten, gingen we uit eten bij Le Rouge Tomate. Dit restaurant stond al erg lang op mijn verlanglijstje. Waarom? Wel de eigenaar heeft eveneens een “Le Rouge Tomate” in New York. Dus móest ik het wel uittesten. Toegegeven, ik heb er de beste kip ooit gegeten! Mals, goed afgekruid, sappig, alles wat een “kipke” maar moet hebben! Perfect!

Zoetebekje als ik ben, had ik natuurlijk nog nood aan een dessert. Mét chocolade natuurlijk. Daarom koos ik voor de “Mi-cuit au chocolat 80% de cacao fondant, poires et sorbet vanille”. Vertaald: een chocolade-Moelleux met peren en vanille-sorbet. Ondanks dat het een echte caloriebom is, blijft het toch mijn favoriete dessert. Heerlijk! De ideale afsluiter van een leuke en verrassende dag! (Al blijven Antwerpen en Brugge toch op 1!)

Le Rouge Tomate

Erg gezellig!

Delicious!

De perfecte Moelleux!

