New York City Love..

by Maxime_Morel

Statue of Liberty, Skyline & Brooklyn BridgeExact één week ben ik nu terug van ” The Big Apple” en nog steeds wil ik terug. Ik had gehoopt om er op een Sex and The City-achtige wijze verliefd te worden op een rijke jongen/man à la Chuck Bass van Gossip Girl. In tegenstelling tot wat ik gehoopt had, ben ik niet verliefd geworden op een man, maar des te meer op de plaats. NYC heeft mijn hart helemaal veroverd en al een hele week, 7 dagen, 168 uur, 10080 minuten of 604800 minuten wil ik terug naar deze bruisende stad. Al jarenlang was Parijs mijn favoriete stad op aarde, maar daar is nu verandering in gekomen. Toch kan ik nog steeds niet kiezen. In Parijs vind je de romantiek en de cultuur, terwijl je in NY wordt opgeslorpt door de sfeer. En juist daarom én waarschijnlijk door het feit dat het nog het “verste” in mijn geheugen ligt in New York mijn nummer 1 stad op aarde… De vriendelijke mensen, de oase van rust die je vindt in Central Park en de architectuur zijn slechts enkele van de toppunten die deze stad te bieden heeft.

Je vraagt je waarschijnlijk af wat ik er allemaal beleefd heb.. Tja dat is gewoon té veel om op te noemen! Na onze 7 uur durende vlucht landden mijn ouders en ik eindelijk op JFK Airport. Onze eerste rit in een echte “yellow cab” was een hele ervaring. Een totaal andere rijstijl dan hier in België, ik kan het je verzekeren. Hoeveel keer we gezigzagd hebben, kan ik niet vertellen, maar je werd er gewoon “zeeziek” van! In het centrum van de stad had ik een indruk van: “Is dit het?” Ik had me het helemaal anders voorgesteld. De gebouwen bestonden uit veel meer bakstenen dan ik verwacht had en er hing een geur van alleen maar uitlaatgassen… Aangekomen in ons hotel, checkten we in, pakten we uit en gingen op pad. Onze eerste stop? Times Square! Ook dit vond ik niet echt geweldig in daglicht (maar des te mooier is het “by night”).

De volgende dagen bezochten we: de intrepid (vliegdekschip), the Rockefeller building, NBC studio’s (kan niet anders, vanwege mijn studie Journalistiek 😉 ), The Empire State Building, Statue of Liberty, Ellis Island, Wall Street, Ground Zero, Bryant Park, Grand Central Station, Central Park, the Upper East Side, en ga zo maar door. Het is gewoon te veel om op te noemen. Maar wat niet in het lijstje staat is: SHOPPING!! Ook daar heeft New York enorm veel in te bieden, als je maar genoeg geld hebt, want het is duur!! Macy’s, Bloomingdales, Bendel’s en Bergdorf & Goodman zijn zeker de moeite waard! Ook al heb je misschien niet de centen om er iets te kopen buiten een flesje parfum, al die pracht en praal mag je niet gemist hebben! Het Wijnegem Shopping Center is er niets tegen! Ondanks dat ik laaiend enthousiast ben over alles wat er in New York aan mode te vinden is, is dat niet het aspect waarvoor ik gevallen ben. Ik kan ook niet zeggen wanneer de stad mij helemaal ingepalmd heeft…

Ik vermoed dat het geleidelijk aan gebeurd is. Het bezoek aan het Memorial centrum/museum van en voor Ground Zero was erg emotioneel. Je vindt er onder andere de beelden die overal ter wereld bekend zijn, getuigenissen en een kleine shop. Alles wat je er koopt (voor erg democratische prijzen) gaat naar een hulpfonds voor de getroffen gezinnen en voor de opbouw van de gedenkplein op de plaats van de WTC-torens. Er stond ook een kleine versie van het Statue of Liberty waarop foto’s van overledenen waren geplakt en kleine briefjes met teksten als “I miss you daddy” stonden.. Wat ik niet verwachtte, gebeurde toch: ik kreeg een krop in mijn keel en tranen in mijn ogen..

Zoals je merkt, was ik die eerste dagen niet echt laaiend enthousiast over de “stad die nooit slaap” , maar beetje bij beetje heeft ze toch mijn hart veroverd. Zelfs als het weer niet meezit (wat het geval was), is er nog vanalles te beleven en kan je gewoon niet binnen blijven zitten! Het is een aanrader voor iedereen. You hate it or you love it. And as I said, I loved it! Hopelijk krijg ik de kans om volgend schooljaar op Erasmus in New York te gaan studeren en anders is het voor nadien. Nu ik New York heb ontmoet, zal New York (en de New Yorkers) Maxime ook zeker leren kennen! I’LL BE BACK BABY!

xoxo

Maxime..

P.S. Nog even vermelden dat ik er ook een acteur ben tegengekomen. Niemand minder dan……(tromgeroffel) Matthew Settle aka Rufus Humphrey uit Gossip Girl!!!! (He’s much cuter in real life btw 😉 )

