Antwerp, International Fashionscene? Een interview met Pascale Baelden, Hoofdredacteur Glam*it

by Maxime_Morel

Van Nederland tot aan de andere kant van de wereld klinkt het dat Antwerpen een modestad is. De vraag is of dit nu wel werkelijk zo is? Pascale Baelden, adjunct-hoofdredacteur van het modemagazine Glam*it geeft aan ons haar mening. Wat vindt zij, die zoveel bezig is met mode, van Antwerpen als modestad?

“Er zijn verschillende interpretaties van het begrip modestad.  Enerzijds kan het begrip wijzen op een stad waar veel modewinkels aanwezig zijn. In die zin zijn er veel modesteden. Van Gent tot Hasselt en Luik. Anderzijds worden New York, Parijs, Londen en Milaan genoemd als dé modesteden bij uitstek. Niet alleen omdat je er zo goed kunt shoppen. Maar ook omdat vanuit die steden het modebeeld wordt bepaald. Hetzij door aanwezigheid van grote modehuizen (zoals Milaan en Parijs). Hetzij door aanwezigheid van een gerenommeerde modeschool zoals Saint Martin’s in Londen. Antwerpen voldoet aan alle criteria van modestad. Er zijn shops, er is de academie die wereldfaam heeft verworven en er zijn ontwerpers als Dries Van Noten die Antwerpen nog steeds als uitvalbasis hebben.”

Ondanks dat de Antwerpse modeacademie blijkbaar een belangrijk punt is, staan er in Glam*it zelf vooral de grote bekende merken i.p.v. de onbekende jonge ontwerpers.

“Kleine beginnende ontwerpers hebben zelden eigen collecties. En wat zijn kleine beginnende ontwerpers natuurlijk? Tim Van Steenbergen, een relatief beginnend ontwerper, staat er wel in, maar werkt voor Chine en dus niet onder zijn eigen label. Maar het is een feit dat wij dat een beetje te weinig hebben gedaan in het verleden. Vandaar de nieuwe rubriek in het volgende nummer. Het zal  de IDkit heten. In die rubriek laten we de lezer elke maand kennis maken met een nieuwe jonge ontwerper. Volgende week is dat bijvoorbeeld Matthew Williamson, die eigenlijk ook niet meer zo piepjong is. Hij gaat de nieuwe collectie van H&M tekenen. Wij kennen hem al langer, maar bij het grote publiek is hij toch nog niet zo bekend. Dat is op zich wel moeilijk, want je moet rekening houden met een breed publiek. Zij bestaan niet alleen uit modestudenten en fashionista’s. Als de lezer op elke pagina een onbekende naam ziet, wordt hij of zij ook afgeschrikt en gaan ze geen zin meer hebben om verder te lezen.”

Een soort van special rond jonge ontwerpers bestaat er al wel. Het is dan geen special binnen het blad Glam*it, maar een samenwerking tussen Sanoma Magazines en de Antwerpse modeacademie. “Elk jaar, op het moment dat de eindejaarsstudenten afstuderen, wordt het blad Show/Off gelanceerd. Hierin komen veel pas afgestudeerde studenten uitgebreid aan bod.”

Glam*it is een bekend modeblad in Vlaanderen. De vraag is of Glam*it evenveel invloed zou kunnen hebben zoals de Amerikaanse Vogue. Hierin maken ze of kraken ze nieuwe ontwerpers. “Als Vogue iets schrijft, volgt heel de wereldpers dat. Vanaf dan kan het heel snel gaan voor een ontwerper. In Vlaanderen denk ik inderdaad wel dat we kunnen helpen aan naamsbekendheid van een ontwerper, maar dat is uiteraard niet op het niveau van Vogue. Als al onze lezers hem kennen, dan moet die ontwerper nog altijd een producent, een investeerder, vinden. Dat is niet allemaal zo vanzelfsprekend.”

“Elk steuntje dat een ontwerper kan krijgen is goed. Het is zó moeilijk om er als jonge ontwerper er te geraken. Die mensen moeten jarenlang knokken om iets of wat winst te maken en om er te blijven staan zowiezo al. Als die steun komt van een “Project Runway” of van “De Designers”, dan is dat meegenomen. Maar dat is niet voldoende. Het is niet omdat je een dergelijk programma wint, dat je de volgende Dries Van Noten bent.”

Advertisements