Flash TV, Journalistieke Praktijk

by Maxime_Morel

We kregen de opdracht om een filmpje te maken rond een onderwerp dat de studenten van de Plantijn Hogeschool moest interesseren.

Wat heb ik gedaan?

  • Onderwerp gezocht. Plantijn for Life”, de actie voor het goede doel, die de hogeschool organiseert, kwam er aan.
  • Contact opgenomen met mevrouw Soudyn. Zij was een mede-organisator van Plantijn for life en daarom heb ik haar dan ook een e-mail gestuurd met enkele vragen. Haar antwoorden konden we dan weer gebruiken in onze tekst.
  • Tekst schrijven

 Hoe heb ik het aangepakt?

Amber, Jente en ik hebben meteen afgesproken wanneer we zouden gaan filmen. Ik ging zorgen voor informatie en de tekst. Zoals ik hierboven al zei heb ik mevrouw Soudyn gecontacteerd om wat extra informatie te verkrijgen.

 Wat was er moeilijk en hoe heb ik het opgelost?

We kwamen twee obstakels tegen tijdens onze opdracht voor “journalistieke praktijk”.

  • 1) Het EMI kon ons geen camera uitlenen vermits er exploratieweken waren en hierdoor al de camera’s bezet waren. We waren dus verplicht om Ambers camera te gebruiken. Zonder statief en met een vreemde witbalans moesten we “onze plan trekken”.
  • 2) We wisten niet goed wat we konden filmen. De school, café capital (de plaats van de namiddag td) en de affiche hadden we al gefilmd. Uiteindelijk hebben we het hierbij gelaten. We zouden wel zien wat er van gemaakt kon worden tijdens de montage.

 Wat vond ik er leuk/prettig aan?

We moesten ons filmpje natuurlijk ook monteren. Hiervoor had Amber contact opgenomen met een laatstejaarsstudent. Hij ging zorgen dat er iemand ons kon komen helpen bij de montage.

Samen met die persoon (op wiens naam ik momenteel niet kan komen) hebben Amber en ik het filmpje dan gemonteerd.

We waren trots op het resultaat van ons eerste filmpje, maar dan kwam de kritiek.

 Meneer Van Doninck vond ons filmpje te kort. Ook vond hij dat we niet genoeg verschillende beelden hadden. En ik moet zeggen hij heeft gelijk. Maar, “Het was ons eerste filmpje!”

Uit heel de ervaring blijkt dus dat we nog veel te leren hebben… Toch weet ik nu al dat ik zeker voor Televisie ga kiezen in het derde jaar. Ik vind het combineren van beeld en taal enorm boeiend.

